de achtste week

11 maart 2017 - Binjour, Australië

Deze week hebben we koeien en stieren verkocht, dat was omdat ze klaar waren. Het kan ook zijn dat de boeren ze verkopen omdat het te droog is. Dat is het hier nou wel, het is hier de warmste zomer in 40 jaar, dat kan ik wel merken als ik buiten ben het is nog steeds boven de 30 graden.

Op school is het heet vooral in de lokalen waar er geen airco is, in deze lokalen kan je je dan ook niet zo goed concentreren omdat het er veel te heet is, als het buiten 35 graden is zal het in de lokalen zelf rond de 40 zijn dat komt omdat alle gebouwen een ijzeren dak hebben.

Omdat het hier nu zo warm is word het gras ook droog en hebben de koeien steeds minder groen gras om te eten, als er niet genoeg groen gras meer is moet je de koeien bij voeren, zodat de koeien het droge gras kunnen afbreken en verteren.

Ze hebben hier ook nog speciale struiken, Leucena, waarvan de stieren( de gecastreerde stieren) sneller vet worden en dus meer gaan wegen, deze manier gebruik je alleen als ze zelf al bijna klaar zijn en om ze dan nog meer gewicht te geven zodat je meer geld krijgt voor de stieren.

Als je de stieren wild verkopen moet je ze eerst weer bij elkaar drijven (musteren) zodat je ze kan wegen, het wegen doe je zodat je weet welke klaar zijn om te verkopen en welke niet. De gene die klaar zijn om te verkopen komen in een andere yard dan de gene die niet klaar zijn om te verkopen. Als ze klaar zijn voor de verkoop, laat je ze per aantal op de vrachtwagen (ligt aan de grote van je vrachtwagen hoeveel er per keer in kunnen) wij deden er 11 cattle   per lading, 6 en 5 omdat er een tussen wand in de trailer was. Als je ze allemaal hebt ingeladen rij je met de vrachtwagen naar de yards van je verkoper daar worden ze uiteindelijk door een grotere vrachtwagen opgehaald ( een vrachtwagen met 2 trailers en per trailer twee verdiepingen met koeien/stieren).

In een droogte periode kan het ook slechte tijden  worden voor de winkeliers in het dorp. Winkels worden gesloten, als de mensen alleen hun geld besteden aan de levens benodigdheden. Zo zijn sommige dorpen of gemeentes helemaal verdwenen.