Elfde week

5 april 2017 - Binjour, Australië

Deze week is Debbie de cycloon aan land gekomen. Ze was aan land gekomen onder Townsville in Ayr, dus niet zo als ze voorspeld hadden tussen Cairns en Townsville. Het was een categorie 4 cycloon op zee en toen ze aan land ging veranderde dat al snel in een categorie 3 en naar een paar uren van 2 naar 1 en naar tropische storm. De ex cycloon Debbie is nu langs de kust aan het gaan met veel regenval op sommige plaatsen wel 500ml regen. Dat kan gevaarlijk worden rondom Brisbane daar hebben ze kans op een flush flood. Wij hebben hier vandaag en vannacht (30-3-17) meer dan 6 inch aan regen gehad. Nu hebben we hier op de oprit een dal dus al de regen komt hier bij elkaar en word een soort grote rivier. We konden daarom vandaag ook niet naar school omdat de wegen onbegaanbaar zijn. Dat is leuk omdat je daar in kan zwemmen, op sommige plekken is het water wel diep maar het is leuk om daar met de honden te spelen.

Gelukkig hebben we hier niet veel last gehad van de wind van de ex cycloon maar waar de cycloon aan land kwam hebben ze heel veel schaden in sommige dorpen en steden hebben ze ook, door het verliezen van elektrische tijd,  niet meer dan 24 uur drink water of helemaal geen stromend water meer bruikbaar. De ergste getroffen gebieden zijn de gebieden rond om Bowen en Mackay. Hopelijk kunnen de hulp diensten hier snel komen want de afgelopen 2 dagen konden ze deze gebieden niet in komen. Waarschijnlijk zal donderdag op vrijdag nacht  de regen depressie  op zee gaan en zullen we er hopelijk geen last meer van hebben. Er is altijd nog een kans dat ze naar zee gaat en weer sterker word en terugkeert naar land maar dat is met deze depressie niet waarschijnlijk, als de zee hier koeler is dan in het noorden.

1. Tante Hetty:
    5 april 2017
    HEFTIG!!!!!!
    weer iets wat je hier niet snel meemaakt
    geniet je nog een beetje??
  2. Jan:
    10 april 2017
    Dag Simon, als je ooit om een baantje verlegen zit, kun je altijd nog weerman worden.
    Goed verhaal! Als je ergens zo lang bent, leer je wel wat klimaat kan betekenen.
    Je valt van het ene in het andere uiterste. Kurkdroog en kletsnat na elkaar. En de natuur is machtig natuurlijk; in meerdere opzichten. Het gebeurt en je hebt 0 invloed. Een kilometer of duizend naar het noorden was het erger dan bij jullie. Wat een afstanden. Nederland is toch maar een postzegel. Voorsprong F nog een punt. Maakt niet uit. Als dat zo blijft, zijn ze ook kampioen. Krijg geen zwemvliezen. Groet.